fredag 6 augusti 2010

Fortsättning flodresa

Det är nog mer intressant med att få veta andra saker om Peru än mina turistresor, men jag tycker att det är värt att berätta om campingen under flodresan, som jag inte hade tid med att skriva innan.

Tre ord som jag kommer att tänka på är: Myggor, mat och en underbar stjärnhimmel. Varje natt var så mörk att man kunde se varenda liten stjärna på natthimmeln, och det faktum att jag sov utomhus utan tält gjorde det ännu mer magiskt. Sanden som blåste i ansiktet var värt att somna på en strand mitt i Anderna, under en himmel full av gnistrande rymdting! Detta efter att ha haft en oerhört vällagad middag och fika med varma drycker, bredvid en campingeld där vi spelade israeliska kortspel.
Det enda som var jobbigt var myggorna. När jag kom hem räknade jag upp till 39 myggbett på min vänstra fot, och med tanke på att jag har två fötter och flera andra kroppsdelar tror jag att jag slutade upp med över 100. Det kliar som in i helvete.
Fast det fanns ett till stickande djur som var lite roligare. Efter den första campingnatten, när vi satte på oss våtdräkterna igen, sade min morsa åt mig, ”Kolla in det här!” Hon visade skorpionen som hade varit i hennes våtdräkt, och ja, stuckit henne, självklart efter att guiderna hade varnat om att skaka om dräkterna innan. Den var som tur var inte giftig, men det var häftigt att få se ett sådant omtalat och exotiskt djur så nära. Det var bara en av tre skorpioner jag fick se under resan!

Och ja, på tal om intressanta exotiska djur: Ett av de första djuren jag fick se i Peru var faktiskt en kolibri. Jag har försökt att få en bra bild på den i trädgården där jag bor, men det är svårt att ta kort på världens minsta fågel med den relativt lilla zoom jag har på min kamera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar