fredag 6 augusti 2010

En dans innan cykelresan

Jag dansade nyss lite cuscansk/peruansk dans här i huset. Det var kul, när jag var på väg ut ur rummet för att se hur det gick för morsan i köket blev jag indragen i en cirkel där jag och flera andra från familjen i huset dansade till troligen någon slags traditionell musik. Ännu roligare blev det när morsan kom med, och jag blev indragen i en pardans mitt i cirkeln. Trots alla danslektioner hade jag ingen aning om hur jag skulle göra!

Anledningen varför de festar (de dansar, skrattar och pratar högljutt medan jag skriver det här) verkar vara för att det är farsan i husets födelsedag. Vilken jäkla födelsedag! Lunchmaten idag var festligt traditionell med en slags omelett, rostad majs, korv, kyckling, majskorn, kaviar med alger, ost och såklart, favoriten – marsvin! En riktig delikatess här i Cusco.
Det är andra gången jag smakar marsvin. Första gången var på en restaurang under första veckan, då jag fick så mycket mat att jag knappt orkade äta upp hälften. Det vill säga, i mitt fall, jag försökte äta tills jag nästan sprack. För jag hatar att inte äta upp!

På tal om peruansk mat, igår smakade jag en slags insekt. En rostad larv eller något. Det smakade faktiskt ganska gott, lite bränt men med en saltig smak och mycket mjuk inuti. Synd bara att morsan hade (den dåliga) ursäkten att hon är vegetarian, trots att hon äter kräftdjur och fisk.

Vad mer? Jo, det verkar som om jag ska åka på en ny resa, den här gången till Machu Picchu. Och på grund av att jag måste arbeta på vardagarna blir det en snabbresa genom bergen – på cykel! Det kommer ta tre dagar totalt, och jag kommer förhoppningsvis komma tillbaka med tonvis med bilder, både på bergen över 4000 meter över havet, och i en tydligen mer djungellik miljö på över 1000 meter. Den sista långa och svindyra resan som jag kommer göra här tror jag, om vi inte räknar de tre sista dagarna som vi kanske ska spendera i Lima.
Så, tre dagar utan fler blogginlägg. Fast efter det kommer det ännu fler bilder (sorterade!), och kanske även video!


PS: Det här ville jag ta efteråt eftersom ni troligen var tillräckligt chockade av marsvin och insekter. Det första som hände när jag kom in i huset här var att jag var erbjuden ”Maté de Coca” för höjdsjukan som vi drabbades av de två första dagarna. Jag blev ganska storögd när jag såg gröna coca-blad i en skål, och skulle aldrig ha prövat det om inte morsan i huset hade skrattat och sagt ”No drogas!”
Och för er som inte fattat än: Coca-blad är det man göra kokain av. Och det serveras i var enda café och restaurang i Cusco, plus att det finns coca-godis i mataffären!

1 kommentar:

  1. Haha, vad kul det där med coca-bladen! Det är ju samma botemedel mot höjdsjuka som för flera tusen år sedan! :) Kram

    SvaraRadera