fredag 20 augusti 2010

Början till en avslutning - ett land av kontraster

Imorgon åker jag hem, och tänkte att det är dags att börja med slutsatserna och mina sista tankar om resan. Jag kan börja med att säga att jag har aldrig lärt mig så mycket och upplevt så många saker som under den här resan. Allt från att förbättra min spanska till att lära mig ta hand om småbarn på ett peruanskt dagis. Från att se småbyar i djungeln till gigantiska berg i Anderna, inklusive Machu Picchu-ruinerna, både till fots, till cykel, i bil och till och med i båt. Jag har utmanat både min höjdskräck och vattenskräck, och samtidigt lidit av magsjuka. Dessutom, efter den här underbara tre dagars avslutningen i Lima, besökt en storstad med ca 10 miljoner invånare, i nu fyra olika distrikt, där jag även sett, tagit kort på och nuddat Stilla Havet.
Och mitt i allting har jag njutit av olika peruanska rätter varje dag, allt från den lokala specialiteten marsvin till McDonalds huvudkonkurrent i Peru, Bembos!

Peru är ett land med oerhörda kontraster. Med både kust och berg, djungel och öken, är dess natur något som troligen innehåller allt. Och med både byar, små städer och en gigantisk storstad finns det alla typer av människor här, både traditionella indianer till moderna stadsbor. Är det en fråga som jag ställt mig själv fler gånger under resans gång så är det just, "Vad är det som detta land INTE har?"

Det är en relativt kort summering av mina upplevelser av Peru. Just nu måste jag sluta, för jag måste hinna med planet imorgon och borde sova om jag inte vill råka glömma passet, eller ännu värre min heliga kamera med över 1000 bilder. Så, avslutningen får ske hemma. Ses då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar