söndag 25 juli 2010

De första dagarna i Cuzco - 24 juli

Så, äntligen fick jag lite tid och energi till att skriva. Den senaste veckan har varit helt utmattande, för jag har gått upp tidigt på morgonen för att arbeta på dagiset, och sedan även varit med på guide/sightseeing i Cuzco för att lära känna staden bättre.

Jag vet inte ifall jag sagt det tidigare, men det är värt att säga igen: Cuzco är en väldigt vacker stad. Många av husen är ända från kolonialtiden (ca 1500-1600 talet tror jag?) och vissa är till och med byggda ovanpå Inkafolkets gamla ruiner; de gigantiska stenblock som staplats på varandra som pusselbitar. När vi gick med guiden upp på de högre platserna kunde vi se ut över hela staden, och det slog mig att jag aldrig hade sett Stockholm på ett liknande sett. Man kunde se alla stadens hus därifrån, för det fanns knappt några skyskrapor eller höghus någonstans!
När jag tänker efter har jag faktiskt inte heller åkt en enda hiss under hela vistelsen i Cuzco.

Men, för att komma bort från sightseeing och vackra vyer, måste jag även berätta om den underbara kulturen här. Folket är snälla och generösa, och trots allt jag hört om ficktjuvar och luriga taxichaufförer har alla varit väldigt ärliga hittills. När vi åkte taxi igår saknade vi mynt, och gav chaffisen en 10 soles-sedel, och han gav artigt tillbaka exakt 7 soles eftersom resan ”officiellt” kostar bara tre. Och, nu kommer nog en liten chock för er stockholmare, 3 soles = 9 kronor. Hur fan har de råd med bensinen?

Jo, jag glömde att berätta det också. Trafiken här består över hälften av taxibilar, vilket är mycket mer flexibelt än jag någonsin kunnat tänka mig. Fördelarna är så många och fascinerande att jag måste göra en lista!

- För det första slipper staden alla parkeringsplatser. Färre människor äger bilar och staden får mycket mer plats åt andra byggnader, och förutom de små gatorna blir trängseln mindre.
- För det andra slipper folk äga så många bilar. Det blir som en slags privat kommunaltrafik, vilket är både en fördel för de fattiga då de slipper köpa dyra fordon, men även för miljön eftersom man slipper producera så många bilar*!
- För det tredje kan alla åka taxi. Barn kan ju inte köra bil, och därför kan jag som 17-åring utan körkort ta mig överallt i Cuzco bara genom att prata lite spanska.
- Till sist, slipper man ta med bilen överallt, slipper ta hand om den, tanka den, parkera den, och lämna den när den inte ska användas. Det enda du behöver göra här är att vänta tills en taxi kör förbi, vilket händer lika ofta som en vanlig bil åker förbi i Stockholm.

Och flera andra fördelar, men jag har andra saker att berätta om och vill inte fylla hela sidan med taxisnack. <:

Vad finns det mer att berätta om kulturen? För mycket. Precis som i Sverige har Peru lagar mot att röka på offentliga platser som restauranger, men faktiskt så tycker jag knappt att en sådan lag behövs här. Hittills har jag inte sett en enda peruan röka här, de enda jag sett röka har varit turister!
Och dessutom, de som känner mig kommer nog skratta åt det här, har jag inte sett en enda McDonalds-restaurang! Trots den gigantiska reklamskylten vid flygplatsen verkar det som om den för det mesta befolkas av amerikanska turister, för cusco-borna har mycket bättre smak än så. När jag var på en snabbmatsrestaurang igår insåg jag varför de hellre väljer att gå till sina egna, lokala, små gulliga restauranger framför den där gigantiska restaurangkedjan. Trots den lilla restaurangens simpla kök och få personal smakade maten otroligt gott, bättre än alla snabbmatsrestauranger som jag känner till i Solna.


Det får nog räcka för idag. Jag vet att jag fortfarande inte har berättat om hur det är på min arbetsplats än, men det är nog bättre att jag väntar med det eftersom det kommer ta för mycket plats att skriva. Men jag kan ge er en aptitretare: Ungarna älskade min kamera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar