måndag 19 juli 2010

Innan resan - 19/07/2010

Här är bloggen jag kommer att använda för min volontärresa i Peru!

För mer än ett halvår sedan bestämde jag (Sebastian Everett) och min morsa oss för att vi skulle göra lite nytta och åka till ett land långt borta och göra lite gratisarbete, en så kallad volontärresa. Detta istället för att göra den vanliga resan i Europa till länder som England och Irland som vi gjort tidigare, då man mest går runt och turistar istället för att ta del av det intressanta samhället som vi besöker.
Som ni kanske redan gissat är både jag och min morsa samhällsintresserade; allt från politik med ekonomi och miljötänk, till kultur med musik och socialt liv. Därför kommer den här resan att bli ännu mer intressant då jag kommer att få se och lära mig nya livsstilar och perspektiv, plus få mina olika teorier och frågor besvarade: Är peruaner så roliga och spontana som de verkar? Är urinvånarna traditionella av sig? Hur påverkas de av fattigdom? Äter de mycket tortillas?


Varför just Peru?

Det som från första början fick oss att välja Peru var att jag kan Spanska. Eller, åtminstone så långt som Spanska 3-kursen på gymnasiet räcker. Ett mål med resan är faktiskt att jag ska kunna lära mig spanska flytande!
Men det visade sig faktiskt vara ett väldigt bra val, för dels träffade vi några peruaner i Sverige som både kunde berätta för oss vad vi kan förvänta oss när vi kommer dit, och har en eller flera kontakter i landet som vi kan hälsa på. För det andra är Peru landet där Indiana Jones sågs för första gången i filmen The Lost Ark, letandes efter en guldstaty i ett gammalt inkatempel!

(Det intressanta med det är alltså att inkariket har sitt ursprung i Perus marker)

Tänk att få se återstoden av en gammal sydamerikansk ursprungskultur! Eftersom vi kommer stanna och arbeta i Cuzco, inkas gamla huvudstad, får vi även en större chans att få träffa på både Quechua-talare och få se det världskända Machu Picchu. Historienörd som jag är kommer det bli otroligt kul och spännande, mer än vad det är att gå på vikingamuseum i Stockholm...

På tal om bilder: Ja, jag tänker ta bilder. Med min fina systemkamera ska jag försöka ta bilder som man ska kunna njuta av i framtiden. Inklusive på alla de fina människorna, förhoppningsvis får jag möjlighet att ta bild på de (troligtvis) livliga barnen på dagiset där jag kommer jobba!


Slutligen vill jag även säga till er läsare, att om ni har något som ni vill att jag ska ta upp eller ta reda på under resan får ni gärna ställa frågor i form av kommentarer. På så sätt blir det tio gånger roligare att skriva (och ta reda på saker)!

Sebastian Everett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar